Budapesti, kecskeméti rendelő: +36-20-361-9530, info.tamasidr@gmail.com

Mit jelent a „multimorbiditás”? – Orvos válaszol

Nyomtatás Szerző : dátum : 2021-01-08 kommentek : (0)

Tisztelt Doktor úr!

2 éve volt egy vastagbéldaganatom, ami miatt műtétet végeztek rajtam és kivettek egy vastagbéldarabot. A műtétnél észlelték, hogy a daganat a hashártyára tapadt. A műtét után kemoterápiát kezdtek, de az nem csökkentette a daganat terjedését. Aztán más és más kemoterápiát próbáltak, és valójában a mai napig rendszeresen kapom a kezeléseket, amelyek némi javulást azért hoztak, de a tumormarkerértékeim jelentősen emelkedettek. A kemoterápia mellékhatásaként hasmenések, hányás rendszeresen előfordulnak. Vannak gerincpanaszaim, sérvkezdemények okoznak fájdalmat a hátamon, hasfalam elgyengült több helyen és hasi sérvek is kialakultak.

Túlsúlyom van. Tudom, hogy sokat kéne mozognom, de a térdfájdalmaim miatt nem tudok. Nagyon hamar elfáradok, bár próbálok egész nap aktívan járkálni és rendezkedni. Inzulinos cukorbeteg vagyok és magas a vérnyomásom. Sokféle gyógyszert szedek, vérnyomáscsökkentőket, cukorgyógyszert, vízhajtókat, gyomorsavcsökkentőt, káliumot, véralvadásgátlót, fájdalomcsillapítót, gyulladáscsökkentőt. Azt mondják az orvosok, hogy hasvizem és mellkasi vizem is van. Laboromban még a gyulladásértékek, vérzsírértékek, húgysav magasak, utóbbi időben fulladok is, epekövem van, májam megnagyobbodott, visszereim és ízületeim fájnak. Pajzsmirigygyógyszert is szedek.

Kedves Főorvos úr, kérem, hogy adjon tanácsot, mit tegyek, hogy jobb legyen a közérzetem!

Kedves Uram!

Az ön baja az ún. multimorbiditás, vagyis a sokféle, különböző betegség egyidejű jelenléte. A bajaink kiindulásakor enyhe funkciózavarok vannak, például emésztési panaszok, székletproblémák, súlygyarapodás. Aztán az idő és a kor haladtával a szöveteinkben, mirigyeinkben megindult anyagcserezavarok és gyulladások egyre több eltérést hozhatnak létre, például csökkent hormontermelést vagy mirigytevékenységet (cukorbetegség), vagy gyulladásos maradványtüneteket, vagy lerakódást az erekben, az epehólyagban és a vesében. Mondanom sem kell, hogy ezek aztán újabb és újabb ún. patológiát (vagyis kóros történéseket) indítanak, és így egy nagyon szerteágazó tünetcsoport jöhet létre, amelyet előre nem tudunk felmérni, előre nem tudjuk megjósolni, hogy mi lesz betegség iránya. Különösen jellemző ez a fajta színes betegség az időskorra, amikor egyébként is gyengülnek már a szervi és szöveti funkciók.

Mit lehet ilyenkor tenni?

  1. Az életmódot, táplálkozást, testsúlyt a lehető leggyorsabban a legoptimálisabb szintre kell hozni, mert ez automatikusan csökkent sok különböző tünetet.
  2. A kémiai (nem természetes hatóanyagú) gyógyszerek mennyiségét a lehető legalacsonyabb szintre kell redukálni egy olyan orvos segítségével, aki mind a természetes gyógymódok, mind pedig a konzervatív gyógyszerelés terén jártas. Ezek a gyógyszerek ugyanis bár egy-egy funkciót javíthatnak, de mellékhatásaik révén más tüneteinken gyakran rontanak. Különösen veszélyes az, hogy az ún. gyógyszer-interakciók (vagyis a sokféle gyógyszer egyidejű szedése) miatt hatványozottan nő ezen gyógyszerek mellékhatása. Az állapotot sokszor az észrevétlenül évek alatt felgyűlt gyógyszertömeg tartja fenn, és ha ezeket csökkenteni tudjuk, akkor nagy lépést teszünk a test fittsége felé. El kell kerülni ugyanakkor, hogy szükséges gyógyszereket csökkentsen vagy elhagyjon, mert ez is veszélyt jelenthet.
  3. A legszükségesebb sebészeti vagy ún. parenterális beavatkozásokat el kell végezni: pl. a hasvizet, ha az nem csökken, akkor le kell csapolni, mert rontja a légzést és más szervek funkcióit. Infúzióra lehet szüksége, de elsősorban a vitaminok, ásványok és a folyadékpótlás lehet fontos.
  4. Mozogjon annyit, amennyi csak lehetséges. Végezzen egyszerű tornagyakorlatokat, légzőgyakorlatokat vagy kérjen gyógytornászsegítséget. A csökkenő súllyal egyre inkább képessé is válhat erre.
  5. Támogassa testét természetes anyagokkal: vitaminokat, enzimeket, antioxidánsokat, pro- és prebiotikumokat, komplex növényi kivonatokat fogyasszon nagy mennyiségben!
  6. Fontos, hogy lelkileg támogassa valaki, családtag, lelki vezető, orvos, pszichológus. Ennyi probléma közepette nehéz talpon maradni, pedig rengeteg remény van, és ha elindul ezen az úton, akkor egyre több sikerélménye lesz. Még ebből a helyzetből is van kiút, a zavarok ugyanazon az úton tömegesen csökkennek, ahogyan azok egyik a másikat rontva tömegesen létrejöttek.

 Dr. Tamasi József 

Belgyógyász, a természetes gyógymódok szakértője

Tel.: 06-20-361-9530 vagy 06-1-788-4836

 

 

 

Forrás: Természetgyógyász magazin – orvos válaszol rovat

Cikk nyomtatása

Dr. Tamasi József

szerző

az összes cikk megtekintése

Vélemény, hozzászólás?

öt + 5 =