Másfél kilogrammnyi szövetmassza a koponyánkban és az abban levő 15 milliárd idegsejt működésével és memóriaképességeivel képes a legmodernebb számítógépeket is felülmúlni. ….máskor rendkívül elszomorítóan teljesíteni a memorizálás terén. Mitől függenek a különbségek? Azt is tudjuk, hogy az agyunknak csak elenyésző kis részét használjuk és megfelelő gyakorlatokkal, trükkökkel sokkal hatékonyabbá tehetjük az tanulást.
Aki járt egyetemre, főiskolára és rendszeresen vizsgázott, gyakorlatból tudja, hogy az a tanulás, amelyet csak vizsga előtt néhány nappal végzünk előzmény nélkül nagyon csekély hatékonyságú és néhány nap múlva már szinte semmi nem marad belőle. Sokszor és sokan leírták, hogy a hagyományos osztálytermi órák, vagy akadémiai előadások (tehát az egyszeri hallgatás) megjegyzésének százalékos eredményessége nagyon csekély, 10% alatti. Ugyancsak nagyon keveset memorizálunk az egyszeri olvasással, vagy látással. Az ismétlések jelentősen javítják a memóriánkat. Vannak azonban emberek, akik könnyebben tanulnak hallás, mások látás, harmadik tapintás, testi érintkezés útján rögzíti legkönnyebben az információkat.
Tudományos vizsgálatok bizonyították, hogy a memória hanyatlása többnyire csak 65 év táján kezdődik, de ez is jelentősen továbbtolható, ha valaki fiatal korától folyamatosan edzi a memóriáját. Vagyis „élethosszig tanul” („longlife learning”).
Ezen túl azonban vannak egyszerű technikák, amelyek akár 30-40%-ra javítják a megjegyzést, különösen ha azokat kombináltan alkalmazzuk.
-
Élmény szerű tanulás
A játék, kirándulás, csapat vagy csoportélmény, tréning során szerzett ismeretek sokkal mélyebben és könnyebben vésődnek a memóriánkba. Az öröm, a sikerélmény segíti a tanulást.
-
Gyakorlattal történő tanulás
Ha miközben az elméletet tanuljuk, lépést tartunk az elmélet gyakorlatba ültetésével is, mozog a kezünk, vagy a lábunk is, rendre kipróbáljuk az elméletet a gyakorlatban, akkor az sokkal hatékonyabban memorizálódik.
-
Tanítva tanulás
Tudjuk, hogy a családban az idősebb testvérek intelligenciája a kicsik szükségszerű tanítása miatt mindig magasabb. Amikor néhány leckével hátrább levőket oktatunk, amikor cikket, vagy könyvet írunk, előadást tartunk, akkor magunk is sokat tanulunk. A professzor sorsa, hogy egyre okosabb lesz, mert nem csak kutat, tanul, munkáját végzi, hanem tanít is.
-
Salaktalanító kúra, nem megterhelő táplálkozás közbeni tanulás
Ha a szervezet megszabadul a felesleges salakanyagoktól, az idegek és a test szöveteinek terheitől, de legalábbis nem terheljük az emésztőrendszert, akkor „az ész jobban fog”. Nem véletlen, hogy sok tudományos felfedezés is böjtölés közben született. A hús, tejtermék, tojás mentes, sok friss zöldséget tartalmazó étrend segíti a memória működését. Az agy működéséhez szükséges tápanyagokat nem akkor kell fogyasztani, mikor memorizálunk. Olyankor az emésztőrendszer elveszi az agytól a szükséges energiát, ezért csökkenti a hatékonyságot. A gabona, tojás, bab, bár sok az agy számára fontos anyagot tartalmazhat, de ha ezeket tanulás idején fogyasztjuk, akkor fáradtabbak leszünk.
-
Elegendő mozgás melletti tanulás
A memória sokkal inkább működik akkor, ha a test rendszeres edzésre van kényszerítve. A tanulási időszakokat megszakítják a mozgási időszakok, testedzés, futás, labdajáték.
-
Elegendő alvás melletti tanulás
A memóriánk túl fáradtan és túl sok pihenés mellett sem elég aktív. Ezért az alvás mennyiségét jól meg kell választani. Többnyire 6-8 óra alvás optimális, de az is jó módszer, ha az éjjeli alvás kicsit kevesebb és a napközbeni tanulást szakítja meg rövid 10-30 perces relaxáció, vagy alvás. A túl sok alvás többnyire tunyává teszi a memóriánkat is. Ismert az a tény is, hogy az emlékezet legfrissebb egy zavartalan éjszakai alvás után. Vagyis a szüneteket, pihenést igényli az agyunk a jobb memorizálás érdekében.
-
Hatékonyabb stresszkezelés
Fel kell mérni a fő stresszfaktorokat és azok kiegyensúlyozására, jelentőségének csökkentésére, vagy rossz hatásának redukálására kell lépéseket tegyünk. Például megkeresni a stressz helyzet pozitív oldalát, átértékelni a saját szerepemet a stresszszituációban, vízionálni a pozitív kimeneteleket.
-
Egyidőben több érdekeset tanuljon
Jó egyidejűleg több témát készen létben tartani, amit tanulhatunk. Nem jó, kizárólag egyetlen anyagon rágódni. Sőt kifejezetten kívánatos nagyon távoli anyagokat tanulni egyidejűleg. Az agyunk érdeklődése növelhető az ilyen trükkök segítségével. Ugyanakkor a csapongás sem jó. Egy-egy témakört elegendő mélységig kell kibontani.
-
Emlékeztesse magát a top érdeklődési köreire
Azt, ami minket érdekel sokkal inkább megjegyezzük. Ha egy téma távol áll az érdeklődésünktől, akkor keressük a kapcsolódást ahhoz, keressünk közvetítőket, hidakat, és próbáljunk így több pozitív érzést, érdeklődést kifejteni a téma iránt.
-
Természetes serkentőket, anyagokat használjon
A kávé legfeljebb annak segít, aki rendszeresen nem fogyasztja és a fáradtságát szeretné átmenetileg csökkenteni. Kávé helyett még mindig jobb a zöld tea. Ugyanakkor a Q10 vitamin, az NADH (Q1 vitamin), B vitaminok, C-vitamin, lecitin, omega 3, gingko biloba, guarana, ginzeng, ashwaganda, ásványi és nyomelemkészítmények fogyasztása, szedése az intenzív tanulási időszak alatt segít. Fontos a sok folyadékfogyasztás, a folyadék pedig tiszta, buborékmentes víz legyen.
-
Mentális tréningek, programok, technikák
Ahogyan a testnek szüksége van a napi fél óra állóképességi mozgásra, úgy az agyunknak is szüksége van a rendszeres agytréningre. Szakemberek szerint a napi 10 perc már segít. Ez lehet memória gyakorlat, sakk, társas memóriatréning stb. http://www.vizsgadrukk.hu/
-
Használjuk a jobb agyféltekénket is
Mindig jegyezzük fel álmainkat, ötleteinket, sziporkáinkat, ihletünket. Tartsunk mindig a közelben, éjszakára is valami erre rendszeresített füzetkét. Jó, ha szívesen rajzolunk, festünk, faragunk, vagy zenélünk. Ez nem csak kikapcsolódás, hanem segíti a teljes agyállományunk memória érdekében való működésbe hozását. Ugyancsak jó a könnyű, relaxáló, vagy klasszikus zene hallgatása is.
Kommentek
Tamara 3 óra ago
2014-10-06
Az elfogyasztott ételek renegetegt tudnak alakítani memóriánokn és tanulási készségünkön! Ez a cikk szerintem elég jól összefoglalja, hogy it együnk és mit kerüljünk! http://iqfactory.hu/blog/szakdolgozat_tippek/8-utos-es-8-tiltott-nasi-tanulashoz/
Dr. Tamasi József 7 óra ago
2014-10-26
Kedves Karolina! Köszönöm a hozzászólását. A cikk sok pontja számomra is elfogadható, de nem minden. Az állati termékek ajánlását például ha nem feltétlenül szükséges kerülni szoktam. Üdvözli Tamasi dr.